tisdag 3 januari 2012

Trashbranding

2012 verkar bli året då trashbrandingen kommer tillbaka på allvar. Propagandastrategin går ut på att få uppmärksamhet genom att göra något dåligt för att exponera sitt varumärke, och utomlands så har uppsvinget pågått några år. Ryan Airs ständiga pressmeddelanden om t.ex. ståplatser och toalettavgifter på flygplanen har blivit en riktig succé som alla nog är bekanta med.

Här i Sverige har det gått lite trögare, men efter Moderaternas braksuccé med FRA-lagen och straffskatt på pensionärer så hänger nu fler på trenden med trashbranding.

Först ut är Bob som lovar dubbelt så mycket mask i hallonsylten redan till våren, och Ica som lovar dubbelt så många hyllmeter för Bobs hallonsylt. Men ambitiösast är nog daghemskedjan Lingonbrus som omedelbart drar in barnens efter-maten-frukt, och som över de kommande månaderna planerar att öka andelen sexualförbrytare i personalkåren från 20% till hela 50%.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar